Søgeordsplanlægning

Korrekt søgeordsplanlægning øger dine muligheder for at blive fundet

Alle der har en virksomhed eller en blog med dertilhørende hjemmeside ved, at det det kan være vanskeligt at blive fundet i Google. Herunder kommer en guide til dig der selv vil kaste dig ud i optimering af din side. I denne guide vil jeg fokusere på læsere uden noget markedsføringbudget. De værktøjer jeg anvender i denne guide vil derfor være gratis tilgængelige.

Resultaterne er ikke så nøjagtige, når man kun anvender gratis værktøjer, og det tager længere tid at komme frem til resultatet, end hvis du køber adgang til relevante værktøjer. Men det kan lade sig gøre for små virksomheder at komme ret tæt på, og hvis du ikke tidligere har søgemaskineoptimeret din side, kan du forbedre dine resultater mærkbart.

Guiden til din søgeordsplanlægning er bygget trinvist op. For at få succes er det afgørende, at du følger alle 3 trin. Først skal vi dog lige være enig om, hvad søgeordsplanlægning i det hele taget betyder.

Hvad er søgeordsplanlægning?

Søgeordsplanlægning er et begreb. Et begreb der omhandler, hvordan du kan planlægge, hvilke søgeord du gerne vil findes på. Uanset om du ønsker at optimere din AdWords-konto, eller om formålet er at forbedre dine organiske placeringer via søgemaskineoptimeringer, så er der brug for planlægning af indsatsen.

Googler vi begrebet får vi imidlertid et andet svar. Spørger du Google vil de jf nedenstående påstå, at søgeordsplanlægning er et værktøj (og dermed ikke et begreb).

Søgeordsplanlægning er ikke et værktøj, men et begreb
Det demonstrerer meget godt Googles altdominerende position, når det kommer til søgninger på internettet. De definerer simpelthen et begreb som deres eget værktøj. Og dette endda på trods af, at Googles værktøj til søgeordsplanlægning hedder KeywordPlanner. Da vi har besluttet os for at denne guide skal kunne følges uden brug af betalte værktøjer, dropper vi KeywordPlanner. Google påstår godt nok den er gratis, men bruger du ikke penge på AdWords er resultaterne meget upræcise. Værktøjet er med andre ord ubrugeligt for mange små erhvervsdrivende.

“Søgeordsplanlægning er et begreb. Et begreb der omhandler, hvordan du kan planlægge, hvilke søgeord du gerne vil findes på.”

Hvad er dit udgangspunkt?

Det første vi skal finde ud af i vores analyse er en afklaring af vores nuværende positioner. Lad os antage, at vi har en mindre frisørsalon på Valby Langgade i København. Vi ønsker flere kunder i salonen, da der er åbnet en konkurrent i flotte lokaler på modsatte siden af gaden. Den nye frisørsalon har “taget” en del af vores kunder, og vi har derfor brug for at finde nogle nye.

Vi antager, vi har en hjemmeside i forvejen. Den er ganske pæn, men vi har ikke tidligere haft behov for at optimere den op mod Google. Lige nu fungerer den bare som et visitkort med mulighed for online tidsbestilling til salonen. Da vi ikke har gjort noget ved online markedsføring tidligere, har vi selvfølgelig heller ikke et firma der kan hjælpe os. Vi må klare os selv – i hvert fald i første omgang.

Gratis værktøjer til søgeordsplanlægning

Som mindre frisørsalon med 3 ansatte vil vi helst ikke bruge for mange penge, før vi ved lidt mere om vores muligheder. Vi vil derfor anbefale at du begynder med at oprette dig i et gratis værktøj der hedder Serplab. Når du har oprettet dig kan du klikke på søgeordsplanlægning tager tid, men er resultatet værd
Da vores frisørsalon ligger i København, vil vi gerne blive fundet øverst på side 1 i Google, når der er nogen der søger “frisør københavn”, men er det også realistisk? Vi kan komme et skridt nærmere ved at indtaste nogle forskellige søgefraser i Serplab. I vores case vil jeg indtaste 3 fraser:

  • frisør københavn
  • frisør valby
  • frisør valby langgade

Bruger du gratisversionen af Serplab går der op til 24 timer før du får et resultat af din søgning. Efter et døgns tid kan du se, hvordan du er placeret på de 3 søgefraser. Nu ved vi hvor vi er

“At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Søren Kierkegaard”

Hvor mange leder efter din service?

Næste skridt er at indtaste dine søgeord i Searchvolume.ioHvor mange mon bruger søgeordsplanlægning i deres daglige arbejde?

Nu ved du både hvor mange der søger på dine søgeord, og du ved hvor langt fra toppen du er. Vi antager for eksemplets skyld, at “vores” frisør ikke er i top 500 på “frisør københavn”. Hun ligger som nummer 60 på “frisør valby” og ligger som nummer 28 på “frisør valby langgade”.

Værdien af at ligge på side 2 eller dårligere er stort set ikke eksisterende. For at få besøgende til din hjemmeside, bliver du nødt til at udvælge søgeord, hvor du har en realistisk mulighed for at komme blandt de øverste på side 1. Bliver du ikke en del af toppen på side 1, ja så sidder du og spilder tiden.

I vores eksempel vil vi derfor, primært, fokusere på at komme til tops med “frisør valby langgade”.

Når søgeordsplanlægningen skal være mere præcis

I ovenstående eksempel har jeg bevidst sprunget over en relevant faktor. Dette ud fra devisen at ved gennemførelse af ovenstående to punkter, kan du komme i gang med en markant forbedring af din hjemmesides placeringer i Google.

Vi har slået fast via vores undersøgelse at det primære søgeord er “frisør valby langgade”. Årsagen til dette var, at vi vurderede at vi med lidt arbejde kan komme til tops i søgeresultaterne. Det parameter vi sprang over er, hvor meget energi / arbejde kræves der for at komme til tops?”

For at vurdere om vores søgeord er både realistiske men også ambitiøse nok, skal vi lige et spadestik dybere. Det er lidt mere kompliceret, men det er muligt – også med et gratis værktøj til formålet.

seoreviewtools.com findes en række gratis værktøjer. Du skal registrere dig på siden, hvilket er ganske gratis. Herefter kan du indtaste dit domæne.

Med korrekt søgeordsplanlægning er du et skridt foran dine konkurrenter.

Resultatet viser dels hvor meget autoritet din hjemmeside har, og viser hvor mange links, som peger ind på siden. Du skal også taste dine konkurrenter ind på siden og aflæse deres autoritet. Jo højere din autoritet er (MOZ (DA)) er i forhold til dine konkurrenter, des nemmere har du ved at overhale dem. Er deres MOZ (DA) højere end din, skal du gøre en ekstra indsats, hvis du ønsker at komme foran dem. Det kan du læse meget mere om på siden om søgemaskineoptimering.

God fornøjelse!

Skriv en kommentar