Søgemaskineoptimering (SEO)

Ønsker du en profitabel forretning, skal du i gang med professionel søgemaskineoptimering (SEO)

“Søgemaskineoptimering er en meget central del i online markedsføring. Ja, mange virksomheder kan helt undvære andre markedsføringsaktiviteter, hvis de har styr på deres søgemaskineoptimering.”

Kunne du tænke dig en større og mere stabil indtjening på dine produkter? Så er emnet ganske relevant. Jeg vil herunder komme ind på en række konkrete tiltag du kan udføre, for at forbedre dine organiske placeringer på Google.

Jeg vil senere gennemgå følgende basale punkter, som du simpelthen bliver nødt til at få styr på, hvis du skal klare dig bedre end dine konkurrenter i onlinesøgninger.

Step 1

  • Få styr på dit udgangspunkt
  • Find dit udgangspunkt og potentiale
  • Hvordan du bør udvælge søgeord (keywordplanner)
  • Hvilken infrastruktur du bør have på dit site (speed / antal sider)

Step 2

  • Hvad skal du som minimum optimere
  • Professionelle tekster og overskrifter
  • Metatitler og metabeskrivelser
  • Titler, beskrivelser, tagging

Step 3

  • Linkbuilding
  • Reputation management

Hvad er søgemaskineoptimering (SEO)?

Før jeg går i gang med begreberne, er det dog vigtigt lige at få noget basisviden på plads. Hvad er søgemaskineoptimering (SEO), og hvordan fungerer det? Søgemaskineoptimering forkortes i daglig tale til SEO. Det fulde engelske navn er search engine optimization. Med andre ord, så indebærer søgemaskineoptimering alle de faktorer som du kan udnytte for at påvirke din sides rangering i søgemaskinerne (Google, Bing, DuckDuckGo, Yahoo osv). Da mere end 90% af danske søgninger foregår i Google, er det deres søgemaskine jeg vil optimere hen imod.

Forestil dig, at du er ved at planlægge en sommerferie. Du åbner din tablet og søger f.eks. efter ”feriebolig spanien”. Udover dig, er der cirka 3.000 andre, der hver eneste måned søger på ”feriebolig spanien”. På den anden side af skrivebordet er der en lang række udbydere, der gerne vil udleje ferieboliger til solhungrende danskere. De har stort set alle oprettet en hjemmeside, hver især med op til adskillige undersider, hvor fra de forsøger at afsætte ferieboligerne.

Hvad sker der imens hos Google?

Mellem den solhungrende dansker og ferieboligudlejeren sidder Google. Google bestemmer hvilken hjemmeside, de vil placere øverst i søgefeltet. Den konkrete udlejer håber, at det er hans feriebolig, som kommer øverst i søgningen. Din interesse er ikke den samme som udlejerens, da du håber, at den bolig du klikker på først, er den som bedst kan indfri dine forventninger til en lækker feriebolig, til en acceptabel pris, og som er ledig når du skal på ferie.
Google kan ikke gøre alle tilfredse. Der er flere tusinde ferieboliger til leje i Spanien, men der er kun én hjemmeside, som kan ligge øverst. I korte træk tænker Google, at de hellere må placere de sider øverst, der har det indhold, som flest gerne vil læse.

Google ønsker at vise de bedste resultater

Hvis Google ikke kan finde ud af at rangere siderne i rigtig rækkefølge, vil brugertilfredsheden falde. Falder brugertilfredsheden, ja så daler antallet af brugere. Kunderne vil i stedet skifte til Bing eller en anden konkurrent. Google gennemgår derfor en lang række faktorer, før de beslutter, hvem der skal være i top – alle faktorer skal indikere at læserne er tilfredse med indholdet. En vigtig faktor er f.eks. sidens hastighed – hvis den er meget langsom at åbne, eller tung at navigere rundt på, ja så gider vi læsere ikke vente. Der er mange andre faktorer, der har betydning for brugertilfredsheden. De væsentligste bliver gennemgået i step 1 – 3. Der vil være medfølgende forklaringer, så du selv kan begynde at optimere de væsentligste faktorer.

Ovenstående eksempel med ”feriebolig spanien” kunne lige så vel være ”tømrer hvidovre”, fysioterapi humlebæk” eller ”tandlæge espergærde”. Principperne er de samme uanset søgeordet.

Ønsker du at få en professionel til at hjælpe dig med din SEO, så send mig en besked. Jeg vil sørge for, du får et godt tilbud fra Optimeo, hvor jeg de seneste 4 år har optimeret hjemmesider for flere hundrede kunder.

Sådan kommer du i gang med søgemaskineoptimering (SEO)

  • Få styr på dit udgangspunkt
  • Find dit potentiale
  • Hvordan du bør udvælge søgeord
  • Hvilken infrastruktur du bør have på dit site

Når du har en virksomhed og ønsker online synlighed, så begynd med fundamentet. Du skal ikke smide gode penge efter dårlige, og du skal ikke smide penge ud af vinduet! Det betyder højest sandsynligt, at du skal have en ny hjemmeside, der er bygget til dit formål.

En hjemmeside til 25.000 kroner kan dække behovet i langt de fleste mindre og mellemstore virksomheder. Vælger du at optimere på en gammel side, risikerer du at dit arbejde er spildt – er siden gammel og grim, bliver brugeroplevelsen derefter. En dårlig brugeroplevelse er noget af værste, set med Googles øjne, og de vil derfor ikke placere din gamle side højt, næsten uanset hvor meget du SEO du laver. En anden udfordring kan være, at din side ikke understøtter dit formål med din online synlighed. Så medmindre du har en god hjemmeside, med velfungerende CMS, så skal du have en ny hjemmeside.

De fleste ønsker en super flot side, der skal være video, og masser pop-up der kommer ind fra højre og venstre. Siden skal samtidig være super hurtig. Beklager min ven, også her må du træffe et vanskeligt valg – hvad er vigtigst – hurtighed eller det grafiske? Google er vild med hurtig speed, mens du helst vil sælge dine produkter gennem lækker grafik og film (som trækker load-hastigheden ned).

Hvordan finder du dine søgeord?

I step 1 skal du også beslutte dig for hvor søgemaskineoptimeringen skal bringe dig hen – hvad vil du blive fundet på? For de fleste af de virksomheder jeg hjælper med søgemaskineoptimering, vil det være en drøm at kunne komme helt til tops på f.eks. ”feriebolig spanien” med cirka 36.000 årlige søgninger. Lige så skønt det ville være, lige så urealistisk er det desværre også. Har man ikke et supergodt domæne med meget god autoritet, bliver man nødt til at finde noget mindre ambitiøst. Altså medmindre man vil bruge anslået, 1.000 timer, eller 1.000.000 kroner hos et marketingbureau.

Hvordan finder du så ud af, hvad der er ambitiøst nok, og hvad der er overambitiøst? Jeg vil anbefale en søgeordsanalyse ved hjælp af en kombination af Keywordplanner og Ahrefs. Personligt synes jeg Keywordplanner giver det bedste overblik over alternative muligheder for søgeord, mens Ahrefs er et suverænt værktøj til at vurdere om dine ønskede søgeord er realistiske.

De vigtigste parametre til at vurdere realismen er ved at sammenholde domænerating (DR) og url-rating (UR) på side 1 med din egen DR og UR. Er søgeordet “feriebolig spanien”, kan vi se, at de fleste på side 1 i søgeresultaterne har en DR på cirka 50. Du skal selv have en DR i det niveau, for at kunne kæmpe med om de øverste pladser. Har du DR 25 kræver det mange timers SEO-arbejde at komme i top 5.

Hvad gør vi, hvis konkurrencen er for hård på søgeordene?

Men hvad gør man så, hvis man altså har en feriebolig man vil leje ud? Man giver vel ikke bare op? Nej, selvfølgelig ikke; men man kaster altså ikke 100 timers arbejde efter en placering på side 9, hvor der aldrig er kunder. Vores arbejde med søgemaskineoptimering, må i stedet blive mere specifik, da vi bliver nødt til at vælge et søgeord med mindre konkurrence. Og her kommer Keywordplanner med nogle gode alternativer. To konkrete måder at blive mere specifik på, er på selve ydelsen, eller området hvor man afsætter produktet. I vores tilfælde vælger vi det sidste. Vi har altså besluttet os for at kigge nærmere på søgeordet ”feriebolig sydspanien”. Her er der kun omkring 1.000 årlige søgninger. Til gengæld kan vi med god søgemaskineoptimering (SEO) med stor sandsynlighed komme i top 5 inden for 6 måneder.

En realistisk vurdering er, at kommer vi i top 5 vil vi få omkring 5% af de besøgende ind på vores side. 5% af 1.000 årlige søgninger giver os altså 50 unikke besøgende alene på vores primære søgeord.

Træerne vokser ikke ind i himlen

Naturligvis får du ikke 50 kunder ud af de 50 klik, men vi har altså at gøre med 50 personer, som ser din side fordi de aktivt leder efter en feriebolig i Sydspanien. Hvis din side er god, bør du nok kunne få flere kunder ud af søgeordsoptimeringen.

Ovenstående eksempel, hvor vi ændrer søgeordet fra ”feriebolig spanien” til ”feriebolig sydspanien” kan bruges alle steder. ”tømrer hvidovre” kan blive til ”udskiftning af tag hvidovre”, fysioterapi humlebæk” kan ændres til ”ondt i nakke og skuldre humlebæk” og ”tandlæge espergærde” kunne f.eks. ændres til kosmetisk tandbehandling espergærde”. I bund og grund gælder det om at være nøjagtig så ambitiøs med SEO, så du har mulighed for at komme op i toppen på side 1; men det er også en dårlig forretning at bruge 150 timer på optimeringer, hvis 75 havde været nok!

Betyder hastigheden nu også så meget for SEO?

Svaret er ja. Google er vilde med sider, der loader hurtigt. De ved vi er utålmodige, og brugeroplevelsen falder hvis siden er langsom. Sidens hastighed alene, kan faktisk smadre alt dit optimeringsarbejde. Du risikerer dermed at have brugt tid og penge på søgemaskineoptimering, uden at få noget som helst retur. Hvis du ikke selv skal stå for optimeringen, bør du være 100% sikker på dit bureau kender dine prioriteringer i forhold til speed kontra grafiske features.

Hvor mange sider skal der være på din hjemmeside?

“Du skal have de sider du har brug for, hverken mere eller mindre.”

Som hovedregel skal hvert søgeord have egen underside. Er søgeordene nært beslægtede kan det dog være en fordel at samle flere på samme side. Ønsker du f.eks. at blive fundet på tandbehandlinger i Rødovre og tandbehandlinger i Hvidovre, vil det virke alt for kunstigt at oprette 2 forskellige sider, så dem slår vi sammen. Ønsker du derimod at blive fundet på tandeftersyn og på kosmetisk tandbehandling, så skal de have hver deres underside, da selve content (indholdet i teksten) vil være forskelligt.

Gennem tiderne har jeg set mange hjemmesider, der indeholder både en ”Om os”, ”Profil” og ”Medarbejdere”. For langt de fleste virksomheder, er det direkte skadeligt at have en række tyndt beskrevne sider. I vil få mere goodwill hos Google, hvis I sørger for, at der er godt og fyldigt content på alle jeres sider. Har du ikke noget fyldigt content – minimum 300 ord per side, så slå dem sammen.

Content, metatitler og tagging har stor betydning for din søgemaskineoptimering (SEO)

  • Hvad skal du som minimum optimere
  • Tekst og overskrifter
  • Metatitler og metabeskrivelser
  • Titler, beskrivelser, tagging

Man kan sammenligne SEO-arbejde med at købe en ny bil. Har du gennemført Step 1 perfekt, vil det i sammenligningen svare til, at du har købt en fantastisk motor og gode dæk. Du kommer dog ikke langt uden karosseri og sæder; så det tager vi fat på i nu.

Gennemgang af overskrifter og tekster til hjemmesiden

“Din tekst skal have relevant og originalt indhold. Den skal vække interesse hos læseren, og den skal levere et godt svar på det, som er søgt efter.”

For de fleste vil det ikke være nogen overraskelse, at en hjemmeside skal indeholde både overskrifter og tekster (content). Uden content kan Google ikke læse, hvad du gerne vil sælge. Det er faktisk det samme, som at give en blind mand en bog, og bede ham læse højt!

Vi begynder med overskrifterne

Du bør altid have din vigtigste overskrift først i din tekst. Overskriften kaldes h1 (stammer fra engelsk “header one”). Den er ekstrem vigtig. Den kan alene kan flytte din landingpage fra side 3 til side 1. Sørg for du kun har én h1 på hver side. Den skal gerne være øverst på din side. Sørg for den indeholder dit primære søgeord, og sørg for at søgeordet står så langt fremme i h1 som overhovedet muligt.

Så kommer vi til din underoverskrift (h2). Den skal anvendes for at øge læsevenligheden, og bør indsættes hvis du har flere emner på samme side. På den måde fortæller du dine læsere samt Google, at nu kommer der noget nyt.

Under-underoverskrifter (h3 – h6) skal også anvendes. De har i sig selv ikke betydning for søgeresultatet; men er alligevel vigtige, da de opdeler din tekst i pænere afsnit. På trods af under-underoverskrifter ikke har direkte betydning, så er en pænt opsat tekst mere overskuelig end noget rod. Med den større overskuelighed, kan du fastholde dine læsere i længere tid, hvilket isoleret set forbedrer dit søgeresultat. Under-underoverskrifter, har dermed en indirekte positiv effekt, da Google vurderer det som et plus, at dine læsere er lang tid på din side.

Tekstforfatningen

I søgemaskineoptimeringen udgør selv brødteksten et centralt element. Det altovervejende budskab i tekstforfatningen er brugerværdi. Som nævnt tidligere kan Google kun forblive danskernes foretrukne søgemaskine, hvis de placerer de resultater øverst, som den søgende forventes at have størst interesse i. Med andre ord betyder det, at din tekst skal have relevant og originalt indhold. Den skal vække interesse hos læseren, og den skal levere et godt svar på det, som er søgt efter. Herudover skal svaret være dækkende og fyldigt, så læseren ikke har behov for at besøge andre sider. Omvendt må der ikke være en masse gentagelser og fyldord.

Er du i tvivl om et tekststykke skal med, så spørg dig selv “vil en læser være interesseret i indholdet”. Hvis du kan svare ja, så tag det med. Vurderer du ikke, at læseren har interesse i indholdet, så skær det væk.

Der findes forskellige skabeloner, du kan anvende for at sikre dig at din tekst vækker interesse, kommer hele vejen rundt om emnet, samt bevarer en struktur hele vejen igennem. En af de mest anvendte er AIDA-modellen.

Der er en række hovedregler når man skriver en tekst til en landingpage, og de vigtigste elementer heri er:

  • Teksten skal være original – Google ser meget strengt på kopieret indhold, og du risikerer, at Google helt fjerner din side fra deres indeks, såfremt den er kopieret.
  • Fængende indledning, så læser fortsætter med at læse.
  • Mindst 300 ord. Regelen er ikke helt fast, da webshops ofte kan nøjes med mindre, mens andre sider har brug for flere ord. Det er ingen hemmelighed at Google ser positivt på omfattende og fyldig tekst. Det ved folk der arbejder med søgemaskineoptimering (SEO) selvfølgelig godt. Derfor vil du nok opleve at vi skriver længere tekster end de fleste andre.
  • Du skal ikke proppe dit søgeord ind i din tekst x antal gange. Det ødelægger læsevenligheden, og Googles crawling-robotter er efterhånden så smarte, så de kan gennemskue det. I værste fald risikerer din side en direkte straf, og kan endda blive fjernet helt fra søgeresultaterne. Sørg istedet for at dine søgeord indgår naturligt i teksten, og inddrag gerne relaterede ord.
  • Skriv gerne relativt korte sætninger, og undgå fremmedord – Siden bliver bedømt på læsevenlighed, og der gives ikke bonuspoint, for at anvende ord, din læser ikke forstår.

Hvordan skriver vi Metatitel og metabeskrivelse?

Metatitlerne kan du se dels i dine faneblade, og dels som overskrifter i Google-søgninger. En god metatitel er vital for at blive fundet. Det er faktisk den enkeltstående vigtigste faktor overhovedet. Ønsker du at blive fundet på et søgeord, hvor der er konkurrence, så er det stort set umuligt at komme til tops, hvis du ikke har en metatitel med dit søgeord. Ligesom med din overskrift (h1), skal du sørge for at få dit søgeord helt frem i begyndelsen af sætningen. Jeg har skrevet et uddybende indlæg om metatitlerne, så du kan ekstra skrap.
Jeg leverer altid god søgemaskineoptimering
Metabeskrivelsen er den 2-4 linjers teaser du kan se i Googlesøgningerne. Den har ingen betydning i forhold til din rangering i resultaterne; men den har endog meget stor betydning for om der er nogen, der klikker ind på din side. De to linjer skal derfor være fængende, og bør enten indeholde spørgsmål til læseren eller direkte opfordring om at gå videre. Det kaldes en call-to-action.

Ingen professionel SEO uden billedtagging

Når man som jeg, til dagligt arbejder med søgemaskineoptimering (SEO) hos Optimeo, skal der efterhånden meget til at overraske, når man ser det seo-arbejde kunder har fået foretaget hos tidligere udbydere. Jeg har svært ved at begribe, hvordan man kan opkræve penge for onpage-optimering uden at tagge billederne på siden. Det er simpelt, og det kan gøre udfaldet for om du er i top 3 eller gemt i bunden af side 2 i søgeresultaterne. Har du besluttet dig for selv at ordne virksomhedens søgemaskineoptimering, så få sat alt tag på de billeder du har på din side.

Hvad betyder linkbuilding og reputation management for din søgemaskineoptimering?

  • Linkbuilding
  • Reputation management

Har du gennemført step 1 og step 2, har du i overført betydning fået bygget din bil. For at bilen kan føre dig frem til dit bestemmelsessted skal der nu tilsættes brændstof.

“Er der blot rimelig konkurrence på dine søgeord, så kan det simpelthen ikke lade sig gøre at komme til tops, medmindre du får links ind på din side!”

Linkbuilding

Links er ikke bare links. Deres vægt er forskellig afhængig af hvor de kommer fra, og afhængig af ankerteksten. Kan du få et link fra et velrenommeret site, har det langt større værdi, end et link fra en dårligere side. De links, der går ind til din side, kan også være så dårlige, så de er direkte skadelige. På samme måde som et link fra en side med et godt omdømme er positivt, så er det samme gældende, hvis du kan få links ind som er meget relevante for dit produkt. En hundefrisør vil f.eks. få stor værdi ud at et link fra en side, som sælger hundeshampoo. En fysioterapeut vil derimod ikke få megen værdi af samme link.

Sådan får du nye links

Der er mange måder, hvorpå du kan finde links til din hjemmeside. Jeg vil beskrive nogle af de mest almindelige måder på, hvordan du kan finde links til siden. Fælles for dem alle er, at det kræver tid. Det er ikke atomfysik; men det er hårdt arbejde – og det skal udføres med jævne mellemrum, da Googles algoritmer favoriserer en kontinuerlig tilgang af gode links.

Hvem omtaler dig på nettet

En anbefaling er at begynde med at google. Søg på dit firmanavn, søg eventuelt på de produkter du sælger og søg på dit eget navn. Gennemgå søgeresultaterne. Er der nogen der omtaler dig, så send dem en høflig besked. “Jeg kan se I nævner mit firma OleBoles-Tømrervirksomhed. Det er jeg glad for; men jeg kan se I har glemt at skrive min hjemmeside. Det er https://oleboles.dk. Jeg vil sætte pris på, hvis I lige skriver den på også – Med venlig hilsen OleBole.” Har du været flere år i branchen, vil der være stor sandsynlighed, for at kunne få en række nye links.

Udnyt dit netværk

En anden mulighed er at tage fat i dit netværk, kunder og forretningsforbindelser. Forklar dem at du vil sætte pris på et link fra deres hjemmeside. Brancherelaterede links er som tidligere beskrevet meget stærke, og vil kunne løfte din søgemaskineoptimering til nye højder. Er du sponsor i knægtens fodboldklub eller andre steder, så husk også at skrive til dem.

Lær af dine konkurrenter

Hvis du har ambitioner om at komme op i den øverste halvdel på side 1 i søgeresultaterne, er ovenstående dog ikke tilstrækkeligt. Har du ambitioner med din virksomhed, skal din søgemaskineoptimering (SEO) også være ambitiøs. Du har brug for at følge med i hvilke links dine konkurrenter har, og hvilke links de løbende får ind på deres site. For at give dig selv mulighed for at følge med i konkurrenternes udvikling, bliver du nødt til at bruge et professionelt værktøj som f.eks. Ahrefs. Alternativet til de værktøjer du kan købe adgang til, kan ikke anbefales, da du simpelthen ikke har tid til at lede manuelt efter de samme linkmuligheder, som du få serveret på et øjeblik med f.eks. Ahrefs.

Reputation Management

Da Google gerne vil forblive med at være den foretrukne søgemaskine, gør de sig mange tanker om, og bruger energi på at finde ud af hvilke sider, der har det bedste indhold. En kraftig indikation på at en side har godt indhold, og er populær blandt læserne, er at vurdere hvor meget læserne interagerer med siden. Har du bygget en populær side om “træfældning i vinterhalvåret” vil dine læsere dele indholdet på sociale medier, de vil “synes godt om” din Facebookside og de vil “like” siden på Google+.

Når du ved ovenstående, har du mulighed for at agere på din viden. Der er en række ting du selv kan gøre, for at få dine kunder til at agere med din side. Det er kun fantasien, som sætter grænsen. Herunder er de mest almindelige måder. Find selv på flere.

  • Du kan være flittig på de sociale medier, hvor du kan dele indhold der er godt, anderledes og spændende.
  • Du kan gå i dialog med dine læsere via en blog på din side
  • Du kan bede dine tilfredse kunder om at skrive en anmeldelse af din virksomhed, både på Facebook og på Google+

Har du selv tid til at søgemaskineoptimere?

Har du tiden, og følger du ovenstående guide, vil du få et forspring frem for de fleste af dine konkurrenter. Mange af forslagene er egentlig ret simple; men de tager tid – lang tid. Ønsker du derimod at bruge din tid på at skabe omsætning til din virksomhed, så overlad søgemaskineoptimeringen til en professionel aktør, der kommer hele vejen rundt, og udnytter de muligheder, som dukker op.

Få et tilbud på søgemaskineoptimering

Jeg har gennem de seneste 4 år arbejdet med søgemaskineoptimering hos Optimeo. I løbet af perioden har jeg hjulpet mere end 200 virksomheder med deres søgemaskineoptimering. Har du besluttet dig for løfte din virksomhed til et nyt niveau, så send mig en besked, og jeg vil sørge for, at du modtager et godt tilbud fra Optimeo.