Din metatitel er vigtig

En korrekt metatitel kan flytte din landingpage fra side 5 til side 1 i Googles arkiv

Det siger næsten sig selv, at med så stor betydning kan det betale sig at bruge lidt energi på at sikre sig, at metatitlerne både har den rigtige længde samt det rigtige indhold. Du får svaret her i artiklen. Du får også en række eksempler på gode og dårlige metatitler i bunden af artiklen. Lad os dog først lige være helt sikre på, hvad vi kalder for metatitel.

Hvad er en metatitel?

En metatitel kan defineres som sidens overordnede titel, og den tjener flere formål. Kært barn har mange navn, og metatitel omtales også som seo titel og metatitle. Den bliver brugt af Googles crawlingrobotter til at orientere sig om, hvad siden handler om. Det er dog ikke alene for Googles skyld, at vi skal bruge tid på metatitlen. En god metatitel har også stor betydning for om du får læsere ind på din side, da det også er det mest synlige ved en søgning på Google.

Metatitel hedder også seo-title eller meta-title, men det betyder det samme

Hvad skal en metatitel indeholde?

Ønsker du at siden bliver fundet i Googles indeks, så skal du skrive dit søgeord i din metatitel, og gerne så langt til venstre som overhovedet muligt. Det er faktisk ganske enkelt – Hver eneste gang du placerer et bogstav før dit søgeord i din metatitel, ja så forværrer du din mulighed for at blive fundet. Hver gang du kan skrive dit søgeord først i metatitel, ja så forbedrer du dine muligheder for at komme til tops i Google-søgninger.

En god metatitel er altid unik. Der er ingen grund til at forvirre hverken Google eller dine læsere med samme titel på flere sider.

Skal der være andet en søgeordet i metatitlen?

Ja, det skal der. Og igen er det både for dine læser skyld og for googles skyld. Når vi nu ved at metatitlen har meget stor betydning for din placering i Googles hierarki, skal vi naturligvis have mest muligt ud af den.

Udover selve søgeordet skal du forsøge at få semantiske ord med (ord der har samme betydning eller på anden måde er beslægtet). Endvidere er det en fordel også at få nævnt et par ord, som beskriver noget unikt ved lige præcis din forretning. Er dit søgeord f.eks. stearinlys, kan din metatitel være:

“Stearinlys varmer hjerter – hurtig levering”

  • Søgeordet er forrest i sætningen
  • Der er semantik med ordet “varmer”
  • Vores unikke selling points er “hurtig levering”

Hvor lang skal metatitlen være?

Man kan ikke besvare spørgsmålet helt kort. Google har ikke meldt x antal tegn ud, men i stedet 512 pixels. Da bogstaver har forskellig størrelse, afhænger mængden af tilladte bogstaver af, hvor meget de fylder! I langt de fleste situationer er der plads til mellem 55 & 60 tegn i din titel.
Én ting er at Google ikke melder antal tegn ud; men for at gøre det lidt mere vanskeligt, så tester de med jævne mellemrum, om de skal gøre titlerne længere eller kortere.

Det bedste råd er derfor, at jo tættere på du kommer på grænsen (uden at overskride den) jo bedre er det. Skriver du for meget afkorter Google det i deres oversigt. Det ser ikke kønt ud, og dine guldkorn bliver sandsynligvis ikke medregnet i deres algoritme. Jeg kigger selv mine titles igennem med jævne mellemrum (ihvertfald dem på mine vigtigste landingpages). På den måde kan jeg hele tiden justere og forfriske dem; mens jeg sikrer mig at jeg ikke overskrider længden.

Vær opmærksom på at Google ved din forside vil have dit firmanavn med. Skriver du det ikke selv, ændrer de på metatitlen, så den passer til deres retningslinjer.

Eksempler på gode og dårlige metatitler

I det første eksempel kan vi se, at der i det mindste er forsøgt. De har dog ikke taget højde for det lange firmanavn, og man ser tydeligt at deres titel derfor bliver forkortet. Havde de blot sløjfet ordet “Din” havde den været meget bedre.

Metatitel også kaldet seo titel eller meta title er vigtige for at blive fundet på Google

Andet eksempel er håbløst. Firmaet har en nydelig hjemmeside, og det kan sagtens være et rigtigt godt tømrerfirma (jeg kender dem ikke). Man må næsten håbe, de har andre stærke kompetencer, da de ikke lægger vægt på deres online markedsføring. På trods af at de både har firmanavn og søgeord med i metatitlen, så ser det meget ufærdigt ud. Det ligner, at de ikke har bekymret sig et sekund om hvad der skal stå, og blot har ladet Google skrive, hvad de har lyst til.

Kan du skrive dine metatitler selv?

Sidste eksempel er derimod rigtigt godt. Søgeordet er først, semantikken er fin, der er unikke sellingpoints og længden er stort set perfekt.
Alle sider har en unik metatitel - eller seo title som nogle kalder den

Nu er det din tur!

Jeg håber du har fået lidt fornyet input til dine metatitler. Den bedste måde at blive god til at få dem til at “sidde lige i skabet”, er ved at prøve sig frem. Du kan jo have en lille note foran dig, hvor der står:

  • Søgeord først i sætningen
  • Semantik
  • Unikt selling point
  • 55 – 60 tegn
  • På forsiden skal der være plads til dit firmanavn

Har du brug for hjælp?

Udfyld kontaktformularen her på siden hvis du ønsker hjælp til dine metatitler eller anden markedsføring. Jeg vil så sørge for, at du modtager et godt tilbud fra Optimeo.

Skriv en kommentar