Tekstforfatning

Ønsker du at skrive tekster til din hjemmeside, så læs 5 gode råd

Har du en hjemmeside, som du ønsker andre skal læse, så er det ret essentielt at den bliver fundet på Google. Bliver din side ikke fundet, ja så bliver den udelukkende læst af dem, som kender den i forvejen.

Er du ligeglad med om din side bliver fundet på Google da den har besøgende nok f.eks. på grund af gode nyhedsbreve, vil jeg alligevel anbefale dig at læse med. Du vil få nogle gode fif, som du f.eks. også kan anvende ved nyhedsbreve e.lign.

I gennemgangen kommer jeg ind på følgende elementer, som du skal arbejde med:

  • Formål – Hvorfor overhovedet gå i gang med en ny tekst!
  • Målgruppe – Hvem skal læse den skide tekst!
  • Næste skridt – Hvad er det mindste næste skridt, du ønsker målgruppen foretager sig, efter at have læst din tekst?
  • Tekststruktur – Overskrift, afsnit, billeder, video, animationer o.s.v.
  • Artiklens længde – Hvor lang er den gode tekst i lige præcis din situation!

Hvad er formålet med din tekst?

Før du går i gang med at skrive noget som helst skal du spørge dig selv “Hvorfor gå i gang med det her?” Hvis du har nogen som helst forhåbninger om at skrive en god tekst, bliver du nødt til at være meget bevidst om dit formål med dit arbejde. Du skal måske bruge 10 timer på at skrive en rigtig god tekst – hvis din timeløn er 500 kroner, investerer du hermed 5.000 kroner på en tekst. Det mindste du kan gøre for dig selv, er at bruge nogle minutter med et tomt stykke papir og en blyant, og skriv i stikord hvad du gerne vil have som output af dit arbejde.

Nogle stikord til dit output kunne være flere kunder, bedre placering på Google, et mere professionelt look på min side, et flot online visitkort, udstille min enorme viden om et område, udgive en guide der gør det nemmere for mine elever o.s.v.

Med god tekstforfatning kan du komme ud med dit budskab

Hvem er målgruppen for din tekst?

Du behøver ikke få hjælp til at skrive gode tekster

Hvem skriver du til? Hvis du ønsker at kommunikere dit budskab til en bestemt gruppe (og det vil du), skal du beslutte dig for hvem du primært vil skrive til. Din tekst er vidt forskellig alt afhængig af om din mågrupper er 21, 41 eller 65. Der er også en række andre faktorer der spiller ind så som job, geografisk tilknytning, social status o.s.v.

Du bliver nødt til at vide noget om din primære målgruppes præferencer inden for det felt du vil beskrive. Kender du intet til præferencerne, så undersøg før du går i gang.

Hvilken vej skal din læser gå, efter han har læst din tekst

God grammatik er vigtig i din tekstforfatning

Når du kender dit formål og din målgruppe, skal du beslutte dig for, hvad dine læsere skal gøre umiddelbart efter de har læst din tekst. Man kan sige at formålet for teksten er det endegyldige mål for dit arbejde; men for at bryde målet op i mindre stykker, skal du altid have næste skridt for øje. Altså når din læser har læst din tekst – i hvilken retning skal han så helt konkret gå? Skal læser f.eks. klikke på en kontaktformular, skal hun ringe til dig, skal hun nemt kunne downloade materiale eller noget helt fjerde.

Årsagen til du skal bryde dit mål ned i mindre stykker er, at det ofte er for vanskeligt at sidde og fordybe sig i en tekst, hvis man samtidig skal tænke på det endegyldige mål. Det bliver væsentligt lettere for dig, hvis du forfølger et mere enkelt delmål.

Struktur i teksten

Nu er du klar til at gå i gang med at skrive. Men hvordan skal du så bygge din tekst op? Skal du bruge billeder eller video for at få dit budskab bedre igennem o.s.v.?

Du skal begynde med tekstens overskrift. Der findes forskellige typer af af overskrifter fra H1 – H6. Den første overskrift er den vigtigste i forhold til mulighederne for at rangere godt på Google. Det er vigtigt, at dit søgeord er indeholdt i overskriften (H1) – ellers fortæller du hverken din læser eller Google, hvad din tekst overordnet handler om.

Efter som du har fulgt guiden her, så er resten af strukturen ret enkel, hvis du blot hele tiden tænker på brugervenlighed. Størrelse på afsnit, dit sprog, tilføjelse af billeder eller video er nemlig afhængig af, hvem du tidligere har defineret som værende din målgruppe! Målret teksten til målgruppen, og tænk samtidig over, hvor du vil have målgruppen til at bevæge sig hen på din side efter de har læst teksten.

Få efterfølgende et par kollegaer til at læse din tekst igennem, og bed dem give dig feedback på om:

  • Forstår målgruppen budskabet, og er den brugervenlig
  • Er det tydeligt og nemt at komme til “det næste skridt”

Hvor meget tekst skal du så skrive?

Det korte svar på spørgsmålet er, at du skal skrive det nødvendige. Konkurrerer du med andre om placeringerne (det gør de fleste jo) – ja så skal du skrive bedre indhold end dine konkurrenter; men skal du også skrive mere indhold end dine konkurrenter?

Svaret er ikke helt enkelt, men det er efterhånden ret godt dokumenteret at tekstforfatning også handler om længde. Google tillægger mere værdi til en længere tekst end til en kort tekst, hvis det du skriver vel at mærke er relevant. Det mest præcise svar er derfor, at du kan give dig selv en fordel, hvis du kan beskrive dit emne mere uddybende end dine konkurrenter. Du må dog ikke skrive så meget, så du udvander emnet.

Selve teksten er naturligvis vital, når vi taler tekstforfatning. Jeg har på siden om søgemaskineoptimering beskrevet, hvad du skal huske at få med i dit indhold.

Tekstforfatning handler om meget mere end overskrifter

Skal du bruge hjælp til tekstforfatning?

Send mig en besked, hvis du ønsker professionel assistance. Jeg vil så sørge for at du modtager et godt og uforpligtende tilbud på tekstforfatningen, og selvfølgelig alle andre aspekter inden for online markedsføring.

Kontakt mig, hvis du har brug for hjælp til tekstforfatning

 

0 Comments

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Kontakt mig

Jeg er her ikke lige nu. Send en besked, og jeg vender tilbage hurtigst muligt.

Sending
Seoprofessionel
Fuglegårdsvænget 100
2820  Vangede
Tlf 51 22 07 22

Log in with your credentials

Forgot your details?