Linkbuilding-guiden

Kort guide til hvordan du kommer i gang med linkbuilding

Linkbuilding-guiden kan blive guld værd for din synlighed, så læs den grundigt. Skal du blive fundet på Google, er der en række faktorer, du skal arbejde med. Først skal du have styr på din hjemmeside, foretage søgeordsanalyse og skrive nogle gode tekster med de rigtige overskrifter, metatitler og metabeskrivelser.

Hvis du fortsat ønsker at stå for din online markedsføring selv – så er det nu du skal i gang med den mest tidskrævende del. Linkbuilding er en af de væsentligste faktorer for din professionelle SEO. Det er en opgave uden udløbsdato. Så længe du ønsker at blive fundet på nettet, skal du sørge for at få links ind på din side – altså få andre til at skrive et link på deres hjemmeside, som peger over på din hjemmeside.

Kontakt mig, hvis du har brug for hjælp til linkbuilding

Send en besked via kontaktformularen, hvis du ønsker et godt tilbud på linkbuilding.

Relevans og troværdighed er væsentlige begreber i linkbuilding

Kort guide til hvordan du kommer i gang med linkbuilding Linkbuilding-guiden kan blive guld værd for din synlighed, så læs den grundigt. Skal du blive fundet på Google, er der en række faktorer, du skal arbejde med. Først skal du have styr på din hjemmeside, foretage søgeordsanalyse og skrive nogle gode tekster med de rigtige overskrifter, metatitler og metabeskrivelser. Hvis du fortsat ønsker at stå for din online markedsføring selv - så er det nu du skal i gang med den mest tidskrævende del. Linkbuilding er en af de væsentligste faktorer for din søgemaskineoptimering. Det er en opgave uden udløbsdato. Så længe du ønsker at blive fundet på nettet, skal du sørge for at få links ind på din side - altså få andre til at skrive et link på deres hjemmeside, som peger over på din hjemmeside.

Google lægger meget stor vægt på, at du har en række relevante links fra anerkendte virksomheder med høj troværdighed. Kan du som f.eks. tandlæge få et link fra Colgate, så er du godt på vej. Mindre kan heldigvis også gøre det.

Mange begår den fejl, at de udelukkende forsøger at finde links fra meget troværdige og meget relevante virksomheder. Det er fint når det lykkes, men det kan også være, som at løbe panden mod en mur, fordi de er så vanskelige at få til at linke. I linkbuilding-guiden vil jeg i stedet anbefale dig at starte et andet sted. Begynd med nogle links, der er nemme! Når du har fået “hul på bylden”, og har lært at kravle, så kan du (og skal du) hæve ambitionen for dine næste links. Men nu skal du altså først lære at kravle!

Måden hvorpå du finder disse links, er en kombination af at arbejde lidt smart, samt investere noget flid.

I linkbuilding-guiden herunder vil jeg gennemgå nogle af de metoder, der er nemmest at gå til, og som du med fordel kan anvende, til at effektivisere din linkbuilding.

Sådan kommer du i gang med linkbuilding

Nu er der jo ingen grund til at gøre det vanskeligere for dig selv end højest nødvendigt. Vi begynder derfor med de lavthængende frugter.

Som selvstændig er der god sandsynlighed for, at der er nogle, som har omtalt dig eller din virksomhed på nettet. Første skridt i din linkbuilding er derfor, at du skal google dit firmanavn. Hvis der er nogle, der omtaler dit firma – og som ikke linker til virksomheden, så send dem en pæn mail i stil med:

“Kære lasso.dk. Jeg kan på siden https://lasso.dk/firmaer/38654535 se I omtaler min virksomhed. Det er jeg glad for, så tak for det. Jeg kan imidlertid se, at I har glemt at få linket med til virksomheden. Adressen er https://seoprofessionel.dk Jeg vil sætte pris på, hvis I får linket sat på. Med venlig hilsen Steen”

Skriv til alle, der omtaler dig eller virksomheden. Min erfaring siger, at cirka 50% besvarer din mail, og 50% af dem, der svarer, vil efterfølgende sætte et link op til din virksomhed. Dem der ikke svarer dig, kan du følge op på efter noget tid – det giver ofte også noget.

Sådan kan du bruge dit netværk til linkbuilding

Næste skridt, som også er nemt. Eneste udfordring ved næste skridt er, at du kan sidde med en følelse af at være lidt påtrængende; det er du også, men det gælder din forretning, ikke? Nu skal du have fat i alle dine leverandører. Spørg sælgerne, hvis leverandørene engang imellem kommer forbi. Alternativt må du kontakte leverandørene via mail. Fortæl dem at du sætter pris på jeres samarbejde, og spørg om de gør det samme? Sætter de pris på at have dig som kunde, kan de vel godt lige smide et link på deres hjemmeside. Er det ikke kun rimeligt? Hvis de hjælper dig, får de jo selv mulighed for at øge deres forretning.

Ønsker dine leverandører af princip ikke at linke, kan du jo overveje, om tiden er inde til at undersøge, om du har alternative leverandører.

Når du har været igennem listen med leverandører, kommer turen til samarbejdspartnere og øvrige forretningsforbindelser. Spørg dem om de vil linke til din forretning. Måske vil de, måske vil de ikke. Det værste der kan ske, er at du får et nej. Som selvstændig har du nok oplevet det før.

Brug dit netværk til linkbuilding

Få hjælp af dine venner til linkbuilding

Du kender nok andre, der har en hjemmeside – venner, familie og den lokale fodboldklub, hvor du er sponsor o.s.v. Fortæl dem over en kop kaffe, at de kan hjælpe din forretning ved at linke til dig. Jo længere væk linket kommer fra din kerneforretning des lavere værdi vil du få ud af det. Men bare en smule værdi er altså bedre end ingen værdi. Der findes en lang række virksomheder, der ikke har nogen links overhovedet. Selv med et par halvsløje links vil du kunne overhale de konkurrenter.

Avanceret linkbuilding

Nu er du nået til step 4. Så langt så godt. Men skal vi have din side til at kravle til tops i søgeresultaterne, så skal der mere til. Forestil dig at du kan sidde derhjemme, og følge med i hvilke links dine værste – eller bedste konkurrenter får fat i. Det kan du faktisk gøre vha. Ahrefs. du kan købe en adgang for 99 $ månedligt. Vælger du selv at stå for din søgemaskineoptimering, så vil jeg mene, at det er et absolut nødvendigt værktøj at investere i.

Jeg vil i et senere indlæg beskrive de muligheder, du har med Ahrefs. Den tid den glæde. Nu handler det om linkbuilding. Det eneste du skal gøre, for at se om din konkurrent har fået nye link, er at indtaste hans adresse i værktøjet. Har din konkurrent fundet sig et nyt link, så find ud af hvilken forbindelse han har til den linkende. Køber han varer? Er det en lokalguide? Afhængig af forbindelsen kan du kontakte den linkende og også sikre dig et link.

Du bliver aldrig færdig med linkbuilding

Når du har gennemført step 1-4 er du kommet godt i gang. De skal så gentages med jævne mellemrum, så du ikke bliver overhalet indenom af konkurrenterne.

Har du ikke tiden til selv at stå for din linkbuilding, så kontakt mig gerne.

Skriv en kommentar